Sunday, October 18, 2009

"didikan terbaik untuk anak-anak"

Bagaiamana cara yang terbaik untuk mendidik anak-anak??persoalan ini sering diajukan oleh pasangan yang telah memasuki alam rumah tangga dan memiliki cahaya mata.

kaedah yang terbaik untuk mendidik anak-anak adalah mengikut kaedah Rasulullah s.a.w.
yang mana ia merupakan cara yang paling berkesan kepada ibubapa untuk melahirkan generasi yang soleh dan solehah.

antara kaedah asas yang harus dipegang oleh kedua ibubapa adalah:-
  • ibubapa perlu menjadi tauladan yang baik untuk dijadikan contoh oleh anak-anaknya
  • mencari waktu yang tepat dan bersesuaian untuk memberikan bimbingan agar nasihat yang diberikan dapat diterima dan diikuti oleh anak-anak seperti waktu beriadah,waktu anak-anak sedang sakit dan sebagainya.
  • bersikap adil dan saksama terhadap anak-anak
  • memenuhi hak anak-anak dengan menanamkan di dalam jiwanya perasaan positif untuk menjalankan kehidupan yang baik agar anak-anak dapat memahami bahawa hidup ini adalah menerima dan memberi.
  • mendoakan anak-anak dan memberi tahu mereka bahawa ibubapa sentiasa mendoakan yang terbaik untuknya

terdapat pelbagai lagi kaedah yang terbaik untuk melahirkan generasi yang soleh dan solehah yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. Yang disebutkan diatas adalah diantara kaedah-kaedah tersebut.

justeru, ibubapa perlulah mendidik anak-anak dari dalam kandungan lagi supaya anak-anak yang bakal dilahirkan menjadi anak yang baik dan taat kepada Allah, Rasul, ibubapa dan berguna kepada masyarakat.

1 comments:

Ummu Sulaim said...

Amalkan juga surah-surah yang boleh menjadikan anak pintar sewaktu dalam kandungan. Mudah-mudahan akan lahirlah seorang manusia yang hebat yang boleh memimpin masyarakat.

Post a Comment