Monday, October 19, 2009

"menyingkap pandangan ketokohan sarjana islam"

mengenali seorang insan yang tersohor dengan ilmunya melalui petikan:-

"
siapakah yang akan dikebumikan di tempat yang mulia ini yang begitu dekat dengan masjid rasulullah??lalu mereka menjawab "orang itu adalah Muhammad al-Ghazali."

pastinya insan ini sering menjadi sebutan oleh ahli ilmuan dan golongan intelek kerana keilmuanya yang begitu banyak sehingga dinobatkan sebagai salah seorang dari tokoh sarjana islam yang paling berpengaruh pada abad ini.

ingin dikongsi bersama sahabt-sahabat di sini, sebenarnya beliau merupakan seorang pemikir dakwah dan pembela islam.

beliau juga ada menyebut bahawa kemajuan umat islam adalah kembali semula kepada al-Quran dengan memperbaiki segala urusan berpandukannya. Antara faktor kemuduran umat islam yang dinyatakan oleh beliau adalah:

  1. kerosakan agama disebabkan terlalu mengikut ajaran-ajaran tasauf dan pendapat mereka yang bersifat anti kehidupan telah tersebar luas.
  2. pengkhianatan terang-terangan terhadap kebanyakkan nas dan prinsip-prinsip islam pada masa kini
  3. kemerosotan nilai kemanusiaan bagi individu-individu disebabkan oleh pemerintahan politik diktator yang terlalu lama
  4. kemalapan tenaga akal atau mental menyababkan perkara khurafat menguasai kehidupan orang awam.

oleh itu, saya ingin mengajak para sahabat melihat kembali di antara berapa-berapa faktor yang disebutkan menjadi penyebab kemunduran islam pada zaman ini yang mana kadang kala kita terlupa bahawasanya islam pada zaman ini hanya taklid semata-mata. ajaran agama hanya di amalkan apabila seseorang itu sudah menghampiri mati barulah mereka ini mengamalkan ajaran agama islam.persolan disini, bagaimana kita ingin mengembalikan kegemilangan islam yang sudah sekian lama terkubur pada zaman ini????

akhir kalam, sirru 'ala barakatillah..

0 comments:

Post a Comment