Monday, October 19, 2009

"siapakan M0DEL yang terbaik kepada kepimpinan Mahasiswa"

Bila kaki sudah mencecah ke puncak menara gading,,sudah pastinya kita tidak boleh lari dari diletakkan menjadi pemimpin oleh masyarakat dan gelaran mahasiswa akan dibawa kemana sahaja kita pergi..pada hari ini, apabila kita melihat kepimpinan mahasiawa di mana -mana sahaja institusi pengajian tinggi baik kerajaan atau pun swasta, masing-masing menunjukkan kepimpinan yang pelbagai dari segi corak pelaksanan, misi dan visi dalam melaksanakan amanah yang dipikul.

untuk menjadi pemimpin yang terbaik dari kalangan mahasiswa sendiri,,perlu kepada role model yang menjadi tunjang untuk melaksanakan kepimpinan dengan bersistemetik.

di sini, apabila kita melihat bahawa keunggulan Rasulullah sebagai pemimpin terulung merupakan satu fakta yang tak dapat disanggah. Ini dapat dibuktikan dari lipatan sejarah, akan kejayaan baginda mengubah anutan masyarakat jahiliyyah kepada keimanan dan ketauhidan kepada Allah.

ini bermakna Rasulullah memiliki ciri-ciri pemimpin yang sejati dan baginda (dengan bantuan Allah) telah memimpin ummat Islam menuju kecemerlangan di samping membekalkan sahabat-sahabat baginda dengan bekalan-bekalan yang penting untuk menyambung tugas baginda. Firman Allah :

Maksudnya : Bahawa Rasulullah itu adalah contoh tauladan yang terbaik untuk kamu teladani.

ketokohan Rasulullah juga diakui oleh semua pihak dan seorang orientalis barat telah menyenaraikan baginda pada senarai yang pertama di dalam bukunya “ 100 MOST INFLUNCEMAN IN HISTORY” sedangkan tokoh-tokoh utama lain seperti Nabi Isa sendiri disenaraikan di tempat ke tiga. Kenyataan ini telah mengejutkan banyak pihak kerana sepatutnya pengarang mestilah bersifat diskriminasi terhadap Islam.

Di samping itu kita juga boleh mencontohi sahabat-sahabat Rasulullah seperti Khulafa’ Arrasyidin. Mengapa tidak kita mencontohi ketegasan Abu Bakar As Siddiq memerangi golongan murtad yang enggan mengeluarkan zakat dalam misi “Harbu Riddah”. Begitu juga keadilan Umar Al Khattab dalam empayar Islam. Tidak ketinggalan Saidina Usman dan Saidina Ali yang mempunyai kehebatan tersendiri yang sewajarnya kita mencontohi mereka semua.


oleh itu, dapatlah saya nyatakan kepada para sahabat bahawa kepimpinan Rasulullah juga dikagumi oleh orang bukan islam sendiri. Ini bermakna kepimpinannya merupakan kepimpinan yang terbaik untuk kita contohi dan juga kepimpinan para sahabat baginda.

saya mengajak para sahabat untuk kita sama-sama mengkaji dan melaksanakan kepimpinan Rasulullah dan sahabat-sahabatnya supaya kepimpinan mahasiswa terutamanya mampu menjadi contoh kepada masyarakat diluar sana.

0 comments:

Post a Comment