Monday, October 19, 2009

~politik oh politik~

isu yang sering dibahaskan oleh masyarakat kita pada hari ini..pelbagai ragam dan gelagat masyarakat yang dapat kita lihat apabila membincangkan isu yang berkaitan dengan politik negara.

sudah pastinya kita tidak dapat lari dari mendengar atau berbincang tentang politik negara kerana disetiap negara mempunyai politiknya tersendiri.cuma dari sudut pelaksanaan, organisasi, kehebatan sesuatu politik yang membezakan diantara politik-politik sesebuah negara.

di dalam sesebuah negara, politik memainkan peranan penting dalam kemajuan negara tersebut.untuk melihat negara itu maju, perlulah kepada kekuatan yang jitu dalam organisasi politik.

apa yang ingin diperkatakan oleh penulis di sini adalah masyarakat islam perlu bersatu untuk sama-sama membangunkan negara ini, bukan dengan menunjukkan siapakah yang paling hebat dalam dunia politik sekarang.apabila keputusan dibuat, perlulah melihat kepada generasi akan datang, bukan untuk kepentingan pada masa itu sahaja.masyarakat juga perlu membuka minda mereka dengan memilih pemimpin yang sepatutnya menjadi seorang pemimpin yang membawa kepada kemajuan sebuah negara islam bukan terlalu ta'asub dengan parti-parti yang disukainya.

apabila masyarakat terlalu ta'asub dan berbalah antara satu sama lain, penyelesaian yang ingin dibuat untuk menyelesaikan masalah yang berlaku pada sesebuah negara,tidak akan mendapat keputusan yang tepat.Hal ini akan membawa impak kepada generasi akan datang.

oleh yang demikian, politik yang terbaik untuk kita contohi adalah politik di zaman Rasulullah dan para sahabat dalam menegakkan syiar islam dan mengangkat negara sebagai negara yang cemerlang dan bertamadun.

wasalam..

0 comments:

Post a Comment