Monday, October 19, 2009

kuasa ekonomi di tangan siapa??

menjadi persoalan kepada kita semua apabila melihat kepada arus pembangunan ekonomi di luar sana..pelbagai persoalan yang ditumbulkan antaranya adalah siapakah yang menguasai ekonomi pada hari ini??

apabila dilihat pada mata kasarnya, pada hari ini ekonomi kita telah dimonopoli oleh masyarakat bukan islam..pelbagai agenda jual beli telah dijalankan tanpa kita sedari untuk mereka menguasai ekonomi secara menyeluruh.

mengapakan perkara ini boleh berlaku???sedangkan kita sering mengwarwarkan bahawa negara kita adalah sebuah negara islam..padahal ekonomi kita telah atau hampir dikuasai oleh orang bukan islam.

marilah kita melihat kembali bagaimana sikap masyarakat kita menjalankan perniagaan..sudah pastinya apabila kita menceburi dunia perniagaan persaingan pasti berlaku. Di sinilah yang menjadi permasalahan kepada masyarakat melayu pada hari ini. sifat dengki mendengki menjadikan ekonomi masyarakat islam pada hari ini semakin meruncing.

pantang melihat jiran sebelah, depan atau belakang maju sedikit dari kedainya.,ada sahaja agenda pemusnah yang dihadiahkan kepada jirannya itu..mulalah kita melihat ada yang gulung kitar disebabkan sifat dengki yang bersarang di dalam hati masyarakat kita pada hari ini.

mengapa kita tidak melihat bagaimana orang bukan islam berniaga..di sini bukan untuk membanggakan mereka sama sekali tidak untuk menyokong mereka akan tetapi contoh yang membawa kebaikan boleh sahaja kita ambil dan manfaatkan asalkan tidak melanggar syariat islam.

apabila mereka berniaga, mereka akan saling bantu membantu,sebagai contoh apabila kehabisan stok atau barang yang ingin dibeli oleh pelanggannya, mereka akan menyuruh pelanggan tersebut untuk membeli di kedai jiran yang sebangsa dengannya.

masyarakt juga sepatutnya memainkan peranan untuk sama-sama membantu memajukan perniagaan masyarakat islam dengan membeli barangan yang dijual oleh mereka.

justeru, sama-samalah kita memuhasabah diri kita sendiri bagaimana kita ingin mengubah keadaan yang berlaku dalam masyarakat kita yang boleh menyebabkan ekonomi islam semakin kritikal.

1 comments:

Ummu Sulaim said...

Seharusnya hasad dengki perlu dielakkan dalam menjamin hasil perniagaan yang dirahmati Tuhan.

Post a Comment